National Geographic Ελλάδα
 
 
 
 

Μάιος 2006
Το Ευαγγέλιο του Ιούδα τράβηξε την προσοχή των ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο, αλλά κάποιοι αναγνώστες μας έκριναν τη δημοσίευσή του, λίγο πριν από την προβολή του Κώδικα Nτα Βίντσι, ως οπορτουνιστική. Άλλοι σχολίασαν τα οφέλη της άντλησης πετρελαίου στην Αλάσκα. Ενώ κάποιοι απαιτούσαν να σταματήσει, άλλοι ένιωσαν όπως ο αναγνώστης Πιτ Χάνλιν, που έγραψε: «Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ ιδανικότερη περιοχή».

Συγχαρητήρια για το άρθρο σας. Ζούμε σε μια παγκόσμια κοινότητα, που είναι έντονα διχασμένη από το θρησκευτικό φανατισμό. Η δημοσίευση αυτής της αμφιλεγόμενης ανακάλυψης στο Geographic αποδεικνύει την προσήλωση του περιοδικού στην ουσία της δημοσιογραφίας.
ΤΖΕΪΣΟΝ ΤΑΚΕΡ
Γουίνιπεγκ, Καναδάς

Αν και απόλαυσα το άρθρο σας, εκπλήσσομαι με τη γενική άποψη που επικρατεί ότι όλα όσα γράφουν τα αρχαία έγγραφα είναι αληθινά. Στο πέρασμα των αιώνων πολλοί άνθρωποι είχαν ταλέντο στο γράψιμο και είμαι βέβαιος ότι θα απολάμβαναν να πιάνουν μολύβι και χαρτί και να μοιράζονται τις απόψεις τους. Δεν αμφισβητώ την αυθεντικότητα ούτε τη χρονολόγηση αυτού του αρχαίου ανεκτίμητου εγγράφου, αλλά ελπίζω ότι χιλιάδες χρόνια από τώρα, όταν ανακαλυφθούν σελίδες από τα δικά μας βιβλία, δεν θα θεωρηθεί ότι όλα όσα γράφουν για τη σημερινή κοινωνία είναι πραγματικά. Σκεφτείτε να βρεθούν σελίδες του Κώδικα Ντα Βίντσι μετά από 2.000 χρόνια!
ΚΕΪ ΑΝΤΑΜΣ
Μόφατ, ΗΠΑ

Μ’ αρέσει να σκέφτομαι το Geographic ως ένα επιστημονικό εκπαιδευτικό εργαλείο, αλλά το συγκεκριμένο άρθρο σας μου θύμισε μάλλον δημοσιογραφική είδηση και μάλιστα με τάση προς τη σκανδαλοθηρία. Δεν μας είπατε σχεδόν τίποτε για την πραγματικά συναρπαστική επιστήμη της ερμηνείας αρχαίων κειμένων. Οι χριστιανοί και οι εβραίοι μελετητές χρησιμοποιούν επιστημονικές μεθόδους για να μελετούν ιερά κείμενα, βιβλικά και μη, εδώ και πάνω από έναν αιώνα, με αποδεκτά από όλους αποτελέσματα.
ΤΖΑΚ ΧΑΡΤΖΕΣ
Σεντ Κλάουντ, ΗΠΑ

Δεν μου άρεσε καθόλου το σχόλιο «Καθώς ο χριστιανισμός απομακρυνόταν από την πρωταρχική αφετηρία του της ιουδαϊκής αίρεσης, οι χριστιανοί στοχαστές άρχισαν να κατηγορούν τον ιουδαϊκό λαό συλλήβδην για τη σταύρωση του Χριστού και να προβάλλουν τον Ιούδα ως τον αρχετυπικό Ιουδαίο». Μεγάλωσα σε μια χριστιανική οικογένεια. Στην εκκλησία της ενορίας μου μου έμαθαν να σέβομαι τους εβραίους ως τον εκλεκτό λαό του Θεού. Χωρίς τον ιουδαϊσμό δεν θα υπήρχε χριστιανισμός.
ΣΑΡΜΕΝ ΒΑΝ ΝΤΕΝ ΕΪΝΤΕΝ
Πίκτου, Καναδάς

Η άγρια φύση κινδυνεύει
Το άρθρο σας αποκάλυψε τους ψευδείς ισχυρισμούς της κυβέρνησης Μπους ότι το Αρκτικό Εθνικό Καταφύγιο Άγριας Πανίδας είναι ένας παγωμένος χερσότοπος, πιο κατάλληλος για την άντληση πετρελαίου παρά για την άγρια χλωρίδα και πανίδα και την πολιτιστική κληρονομιά της φυλής Γκουίτσιν. Τα λόγια και οι φωτογραφίες σας απέδειξαν πόσο ανήθικη είναι η εκμετάλλευση της εναπομείνασας παρθένας φύσης της Αρκτικής.
ΤΖΕΪ ΤΟΜΑΣ ΓΟΥΟΤΣΟΝ
Σονόμα, ΗΠΑ

Προσωπικά δεν θα μπορούσα να σκεφτώ ιδανικότερη περιοχή για άντληση πετρελαίου από τη Νορθ Σλόουπ της Αλάσκας – μια περιοχή που κάνει βδομάδες να δει τον ήλιο κι έχει λιγότερους από 8.000 κατοίκους, αλλά πιθανότατα τεράστια πετρελαϊκά πεδία.
ΠΙΤ ΧΑΝΛΙΝ
Χίκορι Κρικ, ΗΠΑ

Ούτε τα λόγια και οι ρητορείες, ούτε το χρήμα ούτε η πολιτική μπορούν να δικαιολογήσουν αυτά που έχουν γίνει ή προγραμματίζεται να γίνουν. Αν χρησιμοποιούσαμε τα ίδια μέσα για να προωθήσουμε αλλαγές στον τρόπο κατανάλωσης ενέργειας, τότε θα βλέπαμε πραγματική πρόοδο. Όχι μόνο θα σώζαμε την παρθένα ομορφιά που μας έχει απομείνει, αλλά όντας πιο αυτάρκεις και διαθέτοντας μια ποικιλία ενεργειακών πηγών, θα διαμορφώναμε το όραμά μας για έναν ισχυρό και υγιή πλανήτη, ανεξάρτητα από τις ξένες επιρροές.
ΤΖΙΝΙ ΠΑΡΚΕΡ
Μόντροουζ, ΗΠΑ

Οι φωτογραφίες σας είναι όμορφες και διηγούνται μια αξιόλογη ιστορία. Έχω ζήσει στο Τέξας και τώρα ζω στην Καλιφόρνια. Στο Τέξας παράγουμε ένα μεγάλο μέρος του πετρελαίου και του φυσικού αερίου της χώρας. Ωστόσο, κανείς δεν βγήκε να πει ότι το πετρέλαιο κατέστρεψε το περιβάλλον του Τέξας. Το όφελος από την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Αλάσκα είναι σαφές. Θα προσφέρει θέσεις εργασίας και εισόδημα στους ντόπιους, ενώ θα περιορίσει την εξάρτησή μας από το ξένο πετρέλαιο.
ΤΣΑΡΛΣ ΧΑΡΠΕΡ
Λα Χάμπρα, ΗΠΑ

Ως κάτοικος της Αλάσκας λυπάμαι πολύ για τις προσπάθειες των εκπροσώπων του κογκρέσου μας να παρουσιάσουν το ANWR ως έναν ανάξιο λόγου χερσότοπο, όταν ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Το άρθρο σας δείχνει πόσο εσφαλμένοι είναι οι ισχυρισμοί τους, αλλά και μέχρι πού μπορούν να φτάσουν για να πουλήσουν την Αλάσκα στην πετρελαϊκή βιομηχανία. Οι πετρελαιοκηλίδες, η αποδεδειγμένη αδυναμία των πετρελαϊκών εταιρειών να τις καθαρίσουν και η απίστευτη ευαισθησία ενός περιβάλλοντος ήδη βεβαρημένου από το φαινόμενο του θερμοκηπίου τάσσονται κατά της άντλησης.
ΑΡΤ ΓΚΡΙΝΒΑΛΤ
Φέρμπανκς, Αλάσκα

Το άρθρο σας περιείχε ένα λάθος για την πετρελαϊκή ανάπτυξη στην Αλάσκα όταν ισχυριζόταν ότι «δεν υπάρχουν σχέδια για καθαρισμό της περιοχής μετά την εξάντληση του πετρελαίου και του φυσικού αερίου». Αντίθετα, οι άδειες για άντληση πετρελαίου στην Αλάσκα περιλαμβάνουν ειδικά μέτρα για την αποκατάσταση της περιοχής. Απαιτούν από τους διαχειριστές των εξαντλημένων πετρελαϊκών πεδίων να απομακρύνουν τις υποδομές και να αποκαταστήσουν τη γη σύμφωνα με τις εντολές του διευθυντή της Υπηρεσίας Διαχείρισης Φυσικών Πόρων της Αλάσκας.
ΜΑΪΚΛ Λ. ΜΕΝΤΖ
Διευθυντής
Υπηρεσία Διαχείρισης Φυσικών Πόρων
Τζούνοου, Αλάσκα, ΗΠΑ

Απάντηση του συντάκτη Τζόελ Μπορν: Στις τρέχουσες μισθώσεις οι πετρελαϊκές εταιρείες έχουν το δικαίωμα –όχι την υποχρέωση– να απομακρύνουν τον εξοπλισμό τους μετά τη λήξη της μίσθωσης. Το κράτος έχει την επιλογή ή να τους αναγκάσει να απομακρύνουν τις υποδομές και να αποκαταστήσουν τη γη ή να παραδώσουν αυτές τις υποδομές –δρόμους, εξέδρες άντλησης κ.λπ.– στο κράτος. Όλες οι αποκαταστημένες γαίες πρέπει απλώς να ανταποκρίνονται στις «απαιτήσεις της πολιτείας». Παρά τις επανειλημμένες αιτήσεις μας, το γραφείο του διευθυντή Μεντζ δεν μας προσκόμισε ποτέ αυτά τα «ειδικά αυστηρά μέτρα αποκατάστασης της περιοχής».



Στείλτε μας τις απόψεις σας (αναγράφοντας ονοματεπώνυμο και τόπο διαμονής) στο NATIONAL GEOGRAPHIC, Μιχαλακοπούλου 80, 115 28 Αθήνα ή στο φαξ 211 3658702ή στο ngm@dolnet.gr. H σύνταξη διατηρεί το δικαίωμα της περιληπτικής απόδοσης των επιστολών λόγω έλλειψης χώρου.  

Το Eυαγγέλιο του Ιούδα
Το χριστιανισμό δεν μπορούμε να τον βλέπουμε παρά μόνο ως ιδεολογία. Κάθε δόγμα και φιλοσοφικό σύστημα (θρησκευτικό ή πολιτικό και επιστημονικό) δεν μπορεί να ιδωθεί παρά μόνο ως μια ιδεολογία. Κάθε άλλη θέση δεν αποτελεί παρά ιδεοληψία (αλλά και η λέξη αυτή παράγεται από την ιδέα). Ως ιδεολογικό δόγμα, λοιπόν, είναι πολύ φυσικό να έχει μια σειρά αιρετικών –διαφορετικών, θα έλεγα καλύτερα– αποχρώσεων, όπως είδαμε να συμβαίνει και με τις σύγχρονες πολιτικές ιδεολογίες. Εξάλλου, ο χριστιανισμός δεν αντικατοπτρίζει παρά μόνο τις κοινωνικές ανάγκες της εποχής της δημιουργίας του, τη διαφορετική εποχή που τον ανέβασε στην πρώτη θέση (μετά το μιθριδατισμό) και την τόσο διαφορετική σημερινή εποχή, που πια δεν θυμίζει σε τίποτε τον αρχαίο χριστιανισμό και το μεσαιωνικό.
Πέραν τούτων, πρέπει να τονίσουμε ότι τα λεγόμενα Απόκρυφα Ευαγγέλια δεν ήταν αποκηρυγμένα, αλλά απλά δεν εντάσσονταν στη θέσφατη θρησκεία μετά την τελική επικράτηση του χριστιανισμού. Παράλληλα, το πόσο σημαντικά ήταν φαίνεται στο ότι ενσωματώθηκαν στη λαϊκή παράδοση των χριστιανικών λαών της Ευρώπης και ιδίως στην Ελλάδα και την Ιταλία. Εξάλλου, δεν θα ήταν δυνατόν μια θρησκευτική κυρίαρχη κοσμική ομάδα που επηρέαζε τόσες συνειδήσεις με τις αποκαλύψεις, τις φοβίες και τις παράλληλες διώξεις εθνικών να ανεχτεί να «ξεφυτρώνουν» τόσα κείμενα που της αντιτάσσονταν.
Από την άλλη, η γνωστική αίρεση μπορεί πολύ εύκολα να εξεταστεί κάτω από το πρίσμα των φιλοσοφικών διδασκαλιών της Αιγύπτου και της Αλεξάνδρειας, κατά το 2ο αιώνα. Τα κείμενα αυτά –τα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικά από κοινωνική, θρησκειολογική και ιστορική σκοπιά– δείχνουν τη φιλοσοφική σκέψη της εποχής. Έρχονταν σε ευθεία σύγκρουση με τα στεγανά του «ορθόδοξου» χριστιανισμού και των ερμηνειών που οι Αποστολικοί Πατέρες έδιναν.
ΔΗΜΟΣ ΧΛΩΠΤΣΙΟΥΔΗΣ
Ιστορικός κοινωνιών,
Θεσσαλονίκη

Με πικρή απορία παρακολούθησα όλη την ανεξήγητη αναστάτωση που προκάλεσε το θέμα της «ανακάλυψης» του κειμένου που διαφημίστηκε ως Ευαγγέλιο του Ιούδα. Το κείμενο είναι γνωστό σε όσους μελετούν τη γραμματεία των πρώιμων αιρέσεων, από τις οποίες προέρχεται, και έχει απορριφθεί από τους σοβαρούς μελετητές ως ανακριβές. Απορώ για την πρακτική της παρουσίασής του από το περιοδικό σας, το οποίο μέχρι πρότινος θεωρούσα ποιοτικό και σοβαρό. Ευαγγέλιο σημαίνει καλό νέο. Το βιβλιαράκι που μοιράσατε με το περιοδικό σας τι καλό νέο φέρνει στους χριστιανούς; Ό,τι χρειαζόμαστε για την πίστη μας το έχουμε στα κανονικά ευαγγέλια του Ματθαίου, Μάρκου, Λουκά, Ιωάννη. Αυτά γιατί ποτέ δεν τα παρουσιάσατε; Γιατί δεν δημοσιεύσατε ούτε μία παράγραφό τους, ώστε να γνωρίσουν τον πραγματικό Χριστό οι άνθρωποι; Ίσως πείτε ότι δεν είστε θρησκευτικό περιοδικό. Συμφωνώ, αλλά τώρα ξεπεράσατε το θρησκευτικό πλαίσιο και πήγατε στο προπαγανδιστικό. Και γιατί επιλέχθηκε η συγκεκριμένη περίοδος (πριν από το Πάσχα); 
ΜΑΡΚΟΣ ΠΕΤΡΟΥ
www.nationalgeographic.gr

Ήταν ευχής έργο η αναφορά του λαμπρού περιοδικού σας στο Ευαγγέλιο του Ιούδα, καθώς και η επικείμενη δημοσίευση ολόκληρου του σημαντικού για την ιστορία του χριστιανισμού αρχαίου αυτού κειμένου. Η θεολογία, όμως, και μάλιστα η ορθόδοξη, ποτέ δεν σταμάτησε να κεντρίζεται από την προσωπικότητα και τη γενική εικόνα του Ιούδα.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρούσι, Αθήνα

Εκπλήσσομαι δυσάρεστα από το γεγονός ότι ο Ιούδας παρουσιάζεται ως ο αγαπημένος μαθητής του Ιησού και ότι ήταν ο μόνος που καταλάβαινε τις διδαχές του σε σχέση με τους άλλους μαθητές. Δηλαδή ο Ιούδας ο Ισκαριώτης ήταν κατά βάθος καλός και εκπλήρωνε την αποστολή του (να παραδώσει τον Ιησού στους αρχιερείς) κατόπιν θεϊκής εντολής! Μα είναι δυνατόν να το γνώριζε ο Ιούδας αυτό; Υπήρχε περίπτωση να «έλαβε» από το Θεό κάποια πληροφορία για να παίξει τον άχαρο ρόλο του προδότη, προκειμένου να σωθεί ο κόσμος από την αμαρτία; Αν είναι έτσι, τότε καταργείται το αυτεξούσιο του ανθρώπου από τον ίδιο το Θεό, πράγμα αδύνατον, διότι σέβεται την ελευθερία του ανθρώπου. Όμως, εδώ τίθεται και ένα άλλο ερώτημα: Αν ο Ιούδας συνέργησε με αυτό τον τρόπο για τη σωτηρία της ανθρωπότητας, τότε πώς εξηγείται η μεταμέλειά του; «Ήμαρτον παραδούς αίμα αθώον» (Ματθ. 27:4) είπε στους αρχιερείς. Αν όντως ήταν καλός, δεν θα έλεγε το «ήμαρτον»!
Σε κάποια σημεία του Ευαγγελίου ο Ιησούς παρουσιάζεται στους μαθητές του με μια προσωπικότητα εντελώς διαφορετική από αυτή που ξέρουμε. Εμφανίζεται να… γελάει με τους μαθητές του επειδή δεν καταλάβαιναν τα λόγια του! Μα πώς είναι δυνατόν ο Υιός του Θεού να γελάει, όταν γνωρίζει ότι πρόκειται να θυσιαστεί στο σταυρό για τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους από το βάρος της αμαρτίας; Η σωτηρία της ψυχής μας είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα και δεν είναι... για γέλια! Μάλλον ο άγιος Ειρηναίος πολύ σωστά καταδίκασε τέτοιου είδους βλάσφημες απόψεις ως αιρετικές, και ειδικά των γνωστικών.
Οι υποστηρικτές της αποκατάστασης του Ιούδα θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν πρόκειται ποτέ να αναγνωρίσει τον Ιούδα ως «καλό» ή ως «τον αγαπημένο μαθητή του Χριστού», γιατί στη συνείδηση κάθε χριστιανού ήταν,
είναι και θα παραμείνει στην ιστορία ως ο μαθητής που πρόδωσε τον Ιησού για τριάντα αργύρια. Ο έσχατος προδότης.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
Βόλος

Κανένας έγκριτος μελετητής δεν πιστεύει ότι το Ευαγγέλιο του Ιούδα μπορεί να εμπλουτίσει τις γνώσεις μας για το τι συνέβη γύρω στο 30 μ.Χ. Πριν από τα καραγκιοζιλίκια της NGS σχετικά με αυτό το ενδιαφέρον, αλλά διόλου επαναστατικό, χειρόγραφο πίστευα ότι η αποστολή της ήταν η διάδοση της γνώσης. Δυστυχώς, φαίνεται ότι είναι το κυνήγι του χρήματος.
ΤΖΕΪΜΣ ΤΕΡΝΕΡ
Νοτρ Νταμ, ΗΠΑ